Gorredijk

Motoren

  • 16 dorpentocht op 6 mei 1952. De 16 dorpentocht trok veel deelnemers. Een overzicht van de start in de Hoofdstraat te Gorredijk.

    16 dorpentocht Gorredijk

  • Fardow en Folkert Coehoorn beide op een NSU omstreeks 1955 (foto via D.Coehoorn)

    118. NSU 1955

  • B5764  Motor: Eysink 1913
Links: Anne v.d. Muur,
Rechts: Jacob v.d. Muur Gorredijk. Kentekengegevens: Sander Bakker, Benedenknijpe, gemeente Schoterland. Afgegeven: 12-10-1922

    Anne en Jacob v.d. Muur

  • Het personeel van Hendrikus de Boer posseerde in 1933 met een nieuwe auto en een BSA motor model 1934. Links Beene Roelinga, de jeugdige zoon Oeds de Boer zit op de bumper van de auto. Anne Roelinga staat met z'n handen in de zij.

    B.S.A. 1934

  • Nog een kermisfoto van de B-2110. Duidelijk is het merk Omega te lezen.Firma Veltman & Dorenbosch, Gorredijk, gemeente Opsterland. (Afgegeven tussen 1 april 1919 en 1 november 1920; voor hetzelfde bedrijf zijn de nummerbewijzen B3020 en B3035 afgegeven ten name van Veldman en Dorenbos)

-Firma Veldman en v/d Bosch, Gorredijk, gemeente Opsterland. Afgegeven: 15-8-1921 (Zie na 16.050 overgeschreven)

-Hans Veldman, Gorredijk, gemeente Opsterland. Afgegeven: 10-4-1931 (Overgeschreven)

 Voorop zit Bene Vis. Achterop zit Klaas Betten (geboren 14/09/1903) uit Nieuwehorne.

    Bene Vis op Omega

  • Brommerprobleem Hoofdstraat 1960 (foto Fred Kok)

    Brommer, Hoofdstraat

  • Foto is genomen voor drukkerij Gerben Brouwer, Burgemeester Falkenaweg 2 in Heerenveen.
Op het bankje zit links Auke Brouwer en daarnaast zijn vader Gerben Brouwer. 
Op de motor Jaap de Nes met een van z'n kinderen.

    Brouwer

  • Het voertuig met kenteken B-15898 betreft een motor. De voorste persoon is Homme Peereboom uit Nieuwehorne, de persoon achterop is Tjeerd Hofman, een vriend van Homme Peereboom. De foto is gemaakt bij Sonnevanck in Ermelo waar Tjeerd op dat moment kuurde.Homme Peereboom, Gorredijk, gemeente Opsterland. Afgegeven: 17-2-1931 De motor op foto 1513 is een 500 cc BSA Sloper van circa 1928.

(Bron: Elias van der Sloot)

    BSA Sloper 1928

  • Twee BSA Slopers aan de start van de Friese Elfstedentocht op 2e pinksterdag 1930 in Gorredijk. De achterste machine is voorzien van een fraai aluminium Noxal zijspan en wordt bereden door de heer Van der Veen. De kleding van het gezelschap geeft een aardig beeld van de mode uit die jaren.
 [NB: deze foto is niet gemaakt in Gorredijk zoals in het bijschrift wordt gemeld, maar in Leeuwarden. Op de achtergrond de Beursbrug en het Beursgebouw.]De voorste motor op foto 128 is een 1928 Sloper, de BSA met zijspan is het 1930 dubbelpoort model Sloper.
 Achter de combinatie staat Hendrikus de Boer, de noordelijke importeur en eigenaar.
 Het zijspan is een origineel BSA zijspan, eveneens van 1929/1930, volledig elektr. uitgerust.
Johan Beenen (29-07-2009)


(Bron: Coll. Otto Kuipers)

    BSA Slopers

  • De berijder van deze motor is Engbert Zwaga, geboren 04-07-1911 Ureterp, overleden 23-08-2000 Gorredijk, ongehuwd.
 De motor werd hoofdzakelijk gebruikt voor weekend bezoek van Warga (hij was werknemer bij de Frico aldaar) naar Nij Beets waar een broer woonde en vervolgens naar Kortezwaag waar zijn vader woonde.


(Bron: B. Zwaga, Gorredijk.)Engbert Zwaga, Warga, gemeente Idaarderadeel (Grote Buren 207). Afgegeven: 12-7-1938

-Engbert Zwaga, Kortezwaag, gemeente Opsterland (no. 280). Afgegeven: 17-7-1945 (Duplicaat)

    Engbert Zwaga

  • Firma Veltman & Dorenbosch, Gorredijk, gemeente Opsterland. (Afgegeven tussen 1 april 1919 en 1 november 1920; voor hetzelfde bedrijf zijn de nummerbewijzen B3020 en B3035 afgegeven ten name van Veldman en Dorenbos)

Kenteken:  Firma Veldman en v/d Bosch, Gorredijk, gemeente Opsterland. Afgegeven: 15-8-1921 (Zie na 16.050 overgeschreven)

-Hans Veldman, Gorredijk, gemeente Opsterland. Afgegeven: 10-4-1931 (Overgeschreven)

    Firma Veltman & Dorenbosch

  • Dit is Hendrik Wiebertus Reinout Jonkers met op de duo Hiltje de Glee Jonkers. De heer Jonkers was eigenaar van Jonkers kinderwagenfabriek te Gorredijk. Zij zitten op een FN 4 cylinder van 1914 model 700 7hp 748 cc. Deze motor had een mechanische oliepomp en was een zijklepper .

(fotonr: 3163. Bron: Johan Beenen, Gorredijk)

    FN 4 cylinder, 1914

  • Groep motorrijders achter hotel De Phoenix te Drachten met vlnr Sjouke van Sijen (B-11115?, op een Douglas 1925), Hantje Jan Bottema (B-10138, F.N. 1926), Nuttert van der Heide (B-6101, BSA 1926), Fré Rudolphi (N-7090, BSA 1925), Sietze van der Mei (B-6619?, Simplex 1923), Harm de Vos (B-4180, Indian 1922) en Dirk H. de Vries (B-8995, BSA 1925).Frederik Rudolphij, Gorredijk, gemeente Opsterland. Afgegeven: 30-10-1923 (Duplicaat 12 februari 1930)

-Frederik Rudolphy, Gorredijk, gemeente Opsterland. Afgegeven: 12-2-1930 (Duplicaat 31 december 1945)

De groep moterrijders op foto  zijn leden van moterclub

    Groep motorrijders

  • Een snelle FN motorfiets in Friesland. De heer H. Bottema uit Gorredijk op zijn FN type M67 uit 1926. Dit is een 500cc kopklepper. De motorfiets is voorzien van carbidverlichting en een fraaie duo-zitting.

    H.Bottema

  • Vlnr Nuttert van der Heide (B-6101, B.S.A. 1926), H. Bottema, Gooitzen Zwanenburg (B-10129, Ariël 1927), M. de Vries (B-11876, B.S.A. 1927), staand met hoed Hendrikus de Boer en Klaas van Dam (B-9297, Sarolea(?), 1927) Klaas van Dam, Gorredijk, gemeente Opsterland. Afgegeven: 8-7-1925 (Geld ontvangen)

(Bron: Coll. Otto Kuipers)

    H.de Boer met hoed

  • Hendrikus de Boer, aan de Stationsweg, tegenover het tramstation importeerde BSA motoren.

    Hendrikus de Boer.

  • Dit is een foto van mijn vader Henk Beenen achter in de tuin van Fa John Beenen te Gorredijk Hoofdstraat op zijn DKW RT 98cc van 1939. Het kenteken staat op naam van zijn broer Wilhelm. De foto is genomen in de zomer van 1940. Wilhelm Johan Beenen, Gorredijk, gemeente Opsterland. Afgegeven: 18-6-1934

(Bron: Johan Beenen, Gorredijk)

    Henk Beenen 1940

  • Henk Tuininga op zijn BMW omstreeks 1970.

    Henk Tuininga 1970

  • Henk Tuininga op zijn eerste motorfiets in 1962, een Sparta 200cc.

    Henk Tuininga Sparta.

  • Van Links naar rechts:
 K. van Dam: INDIAN 1923 B9297, H.v. Vos: INDIAN 1922 B4180, Feike Zuidersma (met pet), N.v.d. Heide: BSA 1920 B6106, Tys Haanstra (met hoed), B.v.d. Brug: BSA 1923 B7459, Bart v.d. Schoot, D. de Vries: BSA 1925 B8995 timm.
 Langezwaag. Handelsavondschool.

(Bron: Dorpsarchief van Oude- en Nieuwehorne)

    Indian

  • Een foto van de motor met kenteken B-2110.
De persoon ervoor op de fiets is Jacob Betten uit Nieuwehorne.
 Jacob Betten had zelf ook een motor. Jacob Betten staat geregistreerd met nummer B-18056 (26-08-1932).
Firma Veltman & Dorenbosch, Gorredijk, gemeente Opsterland. (Afgegeven tussen 1 april 1919 en 1 november 1920; voor hetzelfde bedrijf zijn de nummerbewijzen B3020 en B3035 afgegeven ten name van Veldman en Dorenbos)

-Firma Veldman en v/d Bosch, Gorredijk, gemeente Opsterland. Afgegeven: 15-8-1921 (Zie na 16.050 overgeschreven)

-Hans Veldman, Gorredijk, gemeente Opsterland. Afgegeven: 10-4-1931 (Overgeschreven)

    Jacob Betten

  • Dit is de motor van Jan Rekers, samen met zijn broer Tjitze, motorrijders in hart en nieren. Maar omdat de ogen van Jan slecht waren en ik regelmatig op bezoek kwam mocht ik op een mooie zomerse dag in 1965 bij hoge uitzondering een tochtje heen en terug Beetsterzwaag maken. En gelukkig hebben we daar toen een foto van gemaakt,
 Het betreft hier een Gilera 150cc viertakt motorfiets. Omdat Gilera in die jaren met zijn viercilinders veel succes had op circuits werden in 1954 2 x 7 geïmporteerd. Jan ging naar Motorimport de BOER in Lippenhuizen, deed een proefrit en ruilde zijn CZ in. Dit alles vond plaats op 2 juli 1954. De prijs was F 1750,-, dat was nogal wat als je nagaat dat een Jawa F 1195,- kostte.
 Het motor no: 182-3228 Frame no: 182-3228.
 De motorfiets is gelukkig nog in familiebezit en heeft in de 90er jaren nog een rally in Italië meegereden.

(Bron: Johan Beenen)

    Jan Rekers

  • Klaas Kezes de Jong, op de duo Jan Sietses Oord.

( Bron: Sytze Blaauw, Gorredijk)

    Klaas Kezes de Jong

  • Klaas van Dam, Gorredijk, gemeente Opsterland. Afgegeven: 8-7-1925 (Geld ontvangen)

    Klaas van Dam

  • Bij het tramstation is een voorraad motorfietsen aangekomen, deels nog zonder banden. Eigenaar Hendrikus de Boer zit op een reeds voor verkoop gereedgemaakte B.S.A. motor met nummerbord B16249 op naam van Hendrikus de Boer, Gorredijk, gemeente Opsterland. Afgegeven: 20-5-1931.

    Nummerbord B16249. (1931)

  • Een kermisfoto van Olke J. Dijksma (kenteken B 2110).

    Olke J. Dijksma

  • De heer Piet Maans heeft dit nummer maar even gehad als veevoederfabrikant in 't Heiteland, in juni 1945 nog maar 21 jaar jong.
 De heer Maans was de grondlegger van het Groninger VW gebeuren en directeur van VW Garage Century, zie ondermeer de A 3835 op de site van de Grunneger Archieven.Pieter Maans, Gorredijk, gemeente Opsterland (Brouwerswal G302). Afgegeven: 15-6-1945

-Minne Jac. Akkerman, Wolvega, gemeente Weststellingwerf (Kerkstraat 38). Afgegeven: 29-10-1945



(Bron: Willem J. Nieboer, Uithuizen)

    Piet Maans

  • De hier afgebeelde heer Jelsma zit op een Engelse motorfiets merk Raglan uit 1914. Jelsma was leerling machinist bij Tjitse Mast op de olieslagerij aan de Kerkewal te Gorredijk.
(Kermisfoto)

    Raglan 1914

  • Fan Flora, dat efter de buorren stie, binne der hast gjin foto’s. Hjir is it, danich yn ferfal, de eftergrûn fan in meeting op âlde stoomfytsen, dy’t in tradysje wurde soe.
 (foto: Gj. Popma) Kenteken B5062,Sietze van der Wagen, Kortezwaag, gemeente Opsterland. Afgegeven: 22-3-1922. Kenteken B1236, H.C. Geveke, Beetsterzwaag, gemeente Opsterland. (Afgegeven tussen 1 april 1914 en 1 april 1915.) Kenteken B4600, Dorenbos en Veenstra, Gorredijk, gemeente Opsterland. Afgegeven: 5-8-1921 (Afgeschreven).

    Stoomfietsen.

  • Ook nog een kermisfoto uit 1922. Links Tine van der Veer (1909-1997) en rechts Klas van der Vegt (1917-1999). Tine en Klas waren achternichten.
 foto: coll. Tine Zondervan-van der Veer

    Tine van der Veer 1922

  • De knecht Venema kijkt toe hoe zijn baas H. v.d. Schoot hier voor de fotograaf poseert met z'n eencilinder N.S.U. uit ca. 1910. Van der Schoot was eigenaar van een kwekerij in Gorredijk.

(Bron: De motorfiets in Nederland 1895-1940. Een terugblik op de vroege motorrijders in Nederland ter gelegenheid van het 35-jarig jubileum van de Veteraan Motoren Club.  Elmar bv Rijswijk 1991) B. v.d. Schoot, Kortezwaag, gemeente Opsterland. (Afgegeven tussen 1 april 1919 en 1 november 1920.)

Kenteken: Lieuwe van der Schoot, Kortezwaag, gemeente Opsterland. Afgegeven: 16-4-1934 (Overgeschreven)

    Van der Schoot

Meer foto’sLaatste foto’s